wtorek, 12 stycznia 2016

Bierzemy ołóweczek i ... (2)

Miałem ostatnio przyjemność spotkać się z synem i wnuczką człowieka, którego w książce określiłem mianem "Budnik - lekkoatleta". Pani Magda i Pan Edward przyszli z materiałami, dzięki którym możemy już napisać, że Franciszek Budnik urodził się 27.08.1910 w Sopocie. Jego żoną była Wiktoria, a dziećmi: Wanda (1935), Edward (1937), Marianna (1938). Po wybuchu wojny trafił do Victoria-Schule, a później do KL Stutthoff, skąd został zwolniony. Później przyszło powołanie do Wehrmachtu (1. 04.1941) i brak wieści. Rodzina dotarła jednak do odpowiedzi na pytanie o los Franciszka, który nie powrócił z wojny.  Został zwolniony z wojska 21.05.1942, ale w "gorącym" dla III Rzeszy czasie  trafił tam ponownie 1.05.1944 r. i został wysłany na front wschodni. Zmarł w niewoli rosyjskiej 19.05.1945 r. Jego rodzina, w tym mój gość - Pan Edward - została wyrzucona ze swojego mieszkania i  wywieziona do Niemiec na tzw. roboty.  Los podobny do wielu polskich rodzin. Dzięki moim gościom uzyskałem też szereg informacji o "karierze" sportowej Franciszka Budnika. Zachowały się jego medale, także te za udział w zawodach.


Bardzo się cieszę, że "Budnik-lekkoatleta" ożył i możemy książkę uzupełnić o jego biogram. Serdecznie dziękuję Pani Magdzie i Panu Edwardowi za spotkanie. Było mi bardzo miło!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz